گزارش هفته 37 سال 2024


سنگ آهن
 فولاد ایران: در بازار واردات چین، سنگ آهن خلوص 62 درصد هفته گذشته از حدود 92 دلار به نزدیکی 95 دلار بهبود یافت ولی تا پایان هفته مجددا نزولی شد و به 92.65 دلار هر تن سی اف آر رسید. هنوز پایه های بازار ضعیف است و نزدیکی تعطیلات فستیوال پاییزه در چین نیز تمایل به خرید را کاهش داده از این رو قیمت مجدد نزولی شد. از طرفی موجودی سنگ آهن بنادر چین نیز بالاست و با توجه به رکود بازار عدم تمایل به خرید طبیعی است.

قراضه
 فولاد ایران: در بازار واردات قراضه ترکیه هفته گذشته متوسط قیمت قراضه سنگین 20-80 در 370  دلار هر تن سی اف آر در ثبات باقی ماند. ظاهرا نزدیکی کنفرانس انجمن جهانی تولیدکنندگان میلگرد در پاریس که از فردا خواهد بود بر جو بازار ترکیه اثر داشت.
قراضه صادراتی سنگین کلاس ۲ ژاپن از 305 دلار به 298 دلار هر تن فوب رسید. متوسط قیمت قراضه وارداتی سنگین در شرق آسیا نیز 3 دلار افت داشته 349 دلار هر تن سی اف آر  ثبت شد.

بیلت
 فولاد ایران: هفته گذشته میانگین قیمت بیلت صادراتی فوب دریای سیاه در 460 دلار  هر تن فوب ثبات داشت. در بازار داخلی چین قیمت بیلت از 389 دلار به 410 دلار هر تن درب کارخانه رسید. بیلت وارداتی به چین نیز هفته گذشته  رشد چشمگیری داشته از 347 دلار به 367 دلار دلار هر تن سی اف آر رسید.
در بازار واردات جنوب شرق آسیا قیمت بیلت 3 دلار رشد داشته 457 دلار هر تن سی اف آر بود. در ترکیه نیز هفته گذشته میانگین قیمت بیلت وارداتی از 480 دلار به 482.5 دلار هر تن سی اف آر افزایش داشت.
بیلت در بازار ایران

بیلت
فولاد ایران: قیمت شمش هفته گذشته ثابت ماند. علیرغم افزایش عرضه، نیاز بازار و فروش های اعتباری به حفظ قیمت کمک کرد.

مقاطع
فولاد ایران: قیمت میلگرد صادراتی چین هفته گذشته با 7 دلار رشد به 474 دلار هر تن فوب رسید. قیمت میلگرد صادراتی ترکیه نیز  در 577.5 دلار هر تن فوب با ثبات ماند. همچنین هفته گذشته در جنوب شرق آسیا میلگرد وارداتی 7 دلار بهبود داشته به 485 دلار هر تن سی اف آر رسید.
از طرفی در بازار داخلی امریکا میلگرد 5 دلار ارزان تر شده 745 دلار هر شورت تن درب کارخانه شنیده شد. در بازار داخلی اروپا نیز میلگرد در 615 یورو هر تن درب کارخانه باقی ماند.
مقاطع در بازار ایران

میلگرد
فولاد ایران: روند نزولی قیمت میلگرد شروع شده، افزایش عرضه شمش این روند را تشدید خواهد کرد.

تیرآهن
فولاد ایران: قیمت تیرآهن به لطف کنترل عرضه تغییر نکرد.

ورق
 فولاد ایران : هفته گذشته میلادی ورق گرم صادراتی فوب دریای سیاه 10 دلار بهبود داشته به 490 دلار هر تن فوب رسید. متوسط قیمت ورق گرم صادراتی چین تا 9 دلار رشد داشته به میانگین 460 دلار هر تن فوب رسید.  در جنوب شرق آسیا میانگین قیمت ورق گرم وارداتی از 449 دلار  به 465 دلار هر تن سی اف آر بهبود داشت.
قابل ذکر است در بازار داخلی اروپا ورق گرم از 580 یورو به 559 یورو هر تن درب کارخانه کاهش داشت. در بازار داخلی امریکا نیز ورق گرم 700 دلار هر شورت تن درب کارخانه و بدون تغییر باقی ماند.
ورق در بازار ایران

گرم
فولاد ایران: قیمت ورق دو میلیمتر رول در مبارکه روز شنبه 340000 ریال بود که تا روز چهارشنبه به 335000 ریال رسید.  روند قیمت نزولی بود مشکل در تقاضاست.

اکسین
فولاد ایران: مشکل تقاضا و کنترل عرضه بازار را نگه داشت.

سرد
فولاد ایران: افزایش عرضه و عقب نشینی تقاضا قیمت را پایین آورد.

گالوانیزه
فولاد ایران: افت قیمت ورق گرم باعث کاهش قیمت این کالا شد.

تحلیل هفته
بازار جهانی
فولاد ایران: بازار جهانی همچنان در رکود است، نفت زیر ۸۰ دلار است و احتمالاً در این قیمت ها خواهد ماند، شمش به علت هجوم چینی ها در محدوده ۴۵۰ تا ۴۶۰ دلار بازی می کند، صادرات چین حتی صدای کارخانه های ترکیه را هم درآورده، این در شرایطی است که بازار جهانی در رکود است و به نظر نمی رسد سال جاری از رکود خارج شود.

بازار داخلی
فولاد ایران: افزایش عرضه شمش در بورس شروع شده است پیش بینی می شود روند آرام نزولی قیمت شمش شروع شود، کارخانه ها در قدم اول عرضه را بالا می‌برند بعد فروش اعتباری را، ولی در ماه های آینده این گاز است که تکلیف تولید را مشخص خواهد کرد،
در مورد ورق شرایط متفاوت است ۱۴ کارخانه نورد ورق از تختال در جریان ساخت است که تا آخر سال اختمالاً ۸ مورد آنها به بهره‌برداری خواهد رسید، افزایش عرضه تختال به این تولید کمک می کند. طبعاً بازار لوله و پروفیل رقابتی تر می شود، هفته گذشته صحبت عرضه ارز صادراتی به نرخ توافقی شد ولی تاثیری در بازار نداشت چون صادر کننده فولاد می تواند ارز را در زنجیره فولاد به نرخ توافقی بفروشد به همین دلیل این بخشنامه اثر گذار نیست. دولت باید شرایط مازاد عرضه را بپذیرد و صادرات فولاد را نه تنها آزاد که تشویق کند بخصوص محصول نهایی را، چون سرمایه گذاری های صورت گرفته کم نیست. فولاد امروز با تشویق دولت می تواند سهم بزرگی در ارز آوری داشته باشد در هر حال فعلاً بازار در رکود است و این رکود مختص به ایران نیست، طبعاً تا زمانی که شرایط تغییر نکند قیمت ها میل به سقوط خواهد داشت مگر آنکه ارز تغییر جهت دهد.

پایگاه خبری فولاد ایران
بازار جهان: مونا تابان
بازار ایران: محمد چیت ساز

مدیریت سایت
ارسال دیدگاه