موقعیت متزلزل خودروسازان خارجی در چین
پایگاه خبری فولاد ایران– به گفته شرکت مشاوره AlixPartners، تعرفههای جدید بر روی خودروهای الکتریکی چینی برای کمک به رقابتپذیری خودروسازان خارجی، به ویژه در بازار پر سود چین کافی نیست.
به گزارش فولاد ایران، چین بزرگترین بازار خودرو در جهان است. این شرکت در توسعه وسایل نقلیه انرژی جدید، که شامل خودروهای باتری و هیبریدی می شود، رهبری جهانی را بر عهده گرفته است. این خودروها اکنون بیش از 40 درصد از خودروهای سواری جدید فروخته شده در چین را به خود اختصاص داده است و خودروسازان داخلی عمدتاً در فروش پیشرو هستند و شرکت های خارجی عقب مانده اند.
استفان دایر، یکی از رهبران و رئیس بخش خودروسازی آسیایی AlixPartners، در جریان رویداد چشم انداز سالانه صنعت گفت که بسیاری از شرکت های خودروسازی خارجی هنوز متوجه نشده اند که چگونه محصولاتشان می توانند در بازار خودروهای برقی چین برجسته شود.
برند لوکس آلمانی پورشه سه شنبه گذشته اعلام کرد که فروش چین در نیمه اول سال یک سوم کاهش یافته است. خودروسازان چینی از Nio گرفته تا BYD صادرات خودرو به اروپا و سایر بازارهای خارج از کشور را آغاز کرده اند و این امر باعث شده تا ایالات متحده تعرفه خودروها را از 25 درصد به 100 درصد افزایش دهد.
اتحادیه اروپا همچنین در ماه ژوئن اعلام کرد که برای مقابله با “تهدید آسیب اقتصادی” برای سازندگان خودروهای برقی اروپایی تا 38 درصد بر واردات خودروهای برقی چینی تعرفه وضع خواهد کرد. در پاسخ، چین گفته است که در حال مذاکره برای «دستیابی به یک راه حل قابل قبول دوجانبه» با کمیسیون اروپا قبل از اجرای تعرفه ها در نوامبر است.
حتی با وجود تعرفه های اتحادیه اروپا، خودروهای چینی همچنان 20 درصد سود خواهند داشت. BYD در حال افتتاح یک کارخانه در مجارستان است. هفته گذشته، این شرکت قرارداد یک میلیارد دلاری با ترکیه را اعلام کرد و کارخانه خود را در تایلند افتتاح کرد.
طبق گفته AlixPartners، در حال حاضر، هزینه تولید خودروهای برقی ساخت چین 35 درصد کمتر از خودروهای مشابه خودروسازان خارجی است.
چین بازار بزرگی برای بسیاری از بزرگترین خودروسازان جهان بوده است که در تلاش است تا فروش داخلی خود را حفظ کنند.
برخی از شرکت های خارجی با مشارکت با برندهای داخلی سعی در ورود به بازار چین دارند. اوایل این ماه، خودروساز آلمانی BMW یک خودروی الکتریکی جدید Mini-Cooper را در چین از طریق سرمایه گذاری مشترک خود با Great Wall Motor (GWM) راه اندازی کرد.
BMW اولین مینی کوپر الکتریکی را در سال 2019 معرفی کرد که تحویل آن در چین و اروپا در سال بعد آغاز شد.
در حالی که همکاری ها برای دستیابی به سهم بازار “منطقی” است، دایر گفت اگر خودروسازان خارجی اوضاع را تغییر ندهند، ماندن در بازار چین در درازمدت دشوار است.
ماه گذشته، یک تحلیلگر از بانک آمریکا گفت که خودروسازان آمریکایی مستقر در دیترویت باید «در اسرع وقت» از چین خارج شوند، زیرا آنها در مقابل غولهای برقی چین در حال شکست بودند.
خودروهای الکتریکی پیچیدگی کمتری نسبت به خودروهای موتور احتراق داخلی دارند. چالش اصلی این صنعت متقاعد کردن مصرف کنندگان برای خرید وسایل نقلیه باتری دار، عمدتاً با کاهش نگرانی در مورد مسافت رانندگی بوده است. دولت چین ساخت ایستگاههای شارژ باتری را در سراسر کشور اجباری کرده است.
یکی دیگر از مشکلات خودروسازان خارجی، رقابت با نیروی انسانی داخلی است، زیرا کارگران چینی به مراتب بیشتر مایلند ساعت های طولانی کار کنند. کارمندان China EV تا 140 ساعت اضافه کاری در ماه کار می کنند.
منبع: CNBC