ممنوعیت سرمایه گذاری ایالات متحده در فناوری چین

ممنوعیت سرمایه گذاری ایالات متحده در فناوری چین

پایگاه خبری فولاد ایران- دولت بایدن آخرین برنامه‌های خود را برای جلوگیری از مدرن‌سازی ارتش چین با مقررات جدیدی که سرمایه‌گذاری آمریکا در فناوری‌های پیشرفته چین را محدود می‌کند، تنظیم کرده است. وزارت خزانه داری روز جمعه پیشنهادهایی را برای قانون جدیدی منتشر کرد که برای اجرای فرمان اجرایی که جو بایدن، رئیس جمهور جو بایدن سال گذشته امضا کرد، طراحی شده بود.
به گزارش فولاد ایران، این مقررات که ممکن است پس از یک دوره شش هفته ای نظرات عمومی اصلاح شود، با هدف محدود کردن جریان فناوری، سرمایه و تخصص ایالات متحده به گروه هایی در چین است که با ارتش آزادیبخش خلق همکاری می کنند. این آخرین تلاش ایالات متحده برای سخت‌تر کردن دسترسی گروه‌های چینی به‌عنوان یک تهدید امنیتی به فناوری جدید است و مکمل چندین بسته کنترل صادرات گسترده است که در دو سال گذشته معرفی شده‌اند.
پل روزن، مقام ارشد وزارت خزانه داری گفت: «این قانون پیشنهادی با جلوگیری از مزایای بسیاری که سرمایه‌گذاری‌های ایالات متحده، برای حمایت از توسعه فناوری‌های حساس در کشورهایی است که ممکن است از آنها برای تهدید امنیت ملی امریکا استفاده کنند.»
برای امنیت سرمایه گذاری این مقررات ممنوعیت‌های مستقیمی را برای برخی سرمایه‌گذاری‌ها وضع می‌کند و افراد و سازمان‌های آمریکایی را ملزم می‌کند تا سایر معاملات را به دولت اطلاع دهند. این قانون همچنین شامل استثنائات احتمالی، از جمله برای سرمایه گذاری در اوراق بهادار یا صندوق های قابل معامله عمومی است. قانون جدید همه چیز را از سرمایه گذاری در سهام گرفته تا تامین مالی بدهی که قابل تبدیل به سهام است، تحت تاثیر قرار می دهد. همچنین برای سرمایه گذاری های سبز و سرمایه گذاری های مشترک اعمال می شود.
وزارت خزانه داری گفت این مقررات از بهره برداری از سرمایه گذاری ایالات متحده توسط کشورهایی که به دنبال توسعه فناوری ها یا محصولات حساسی هستند و برای نسل بعدی قابلیت های نظامی، اطلاعاتی، نظارتی یا سایبری حیاتی هستند، جلوگیری می کند.
تلاش برای بررسی سرمایه گذاری خارجی یکی از تعداد مسائلی است که تنش بین ایالات متحده و چین را دامن زده است. در شش ماه پس از دیدار بایدن و شی جین پینگ در سانفرانسیسکو، دو کشور تعاملات سطح بالا را برای تثبیت روابط افزایش دادند. اما مقامات ارشد ایالات متحده، از جانت یلن، وزیر خزانه داری تا جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی، با پکن به صراحت گفته اند که واشنگتن به اتخاذ تدابیری برای کاهش تهدیدات امنیتی چین ادامه خواهد داد.


منبع: فایننشال تایمز

مدیریت سایت
ارسال دیدگاه