تحریم ها بیش از 50 نفتکش روسیه را سرگردان کردند

تحریم ها بیش از 50 نفتکش روسیه را سرگردان کردند

پایگاه خبری فولاد ایران– بیش از 50 نفتکش که قبلا نفت روسیه را حمل می کردند، اکنون در دریای بالتیک، دریای سیاه، شرق دور روسیه، چین، کره جنوبی و نزدیک کانال سوئز خالی و بیکار نشسته اند.
همه این نفتکش‌ها در ماه‌های اخیر هدف تحریم‌های ایالات متحده، بریتانیا و اتحادیه اروپا قرار گرفته‌اند، زیرا غرب تلاش‌ها را برای مسدود کردن درآمدهای نفتی روسیه افزایش داده است. بر اساس داده‌های ردیابی نفتکش‌های گردآوری شده توسط بلومبرگ، تعداد بسیار کمی از آنها، به‌طور دقیق سه تا از محموله‌های نفتی را از زمانی که توسط یک یا چند مقام غربی تعیین شده بودند، بارگیری کرده‌اند.
اجرای تشدید تحریم‌ها مشکلاتی را برای روسیه در ارسال نفت خود به مشتریان، که اکنون عمدتاً در آسیا هستند، ایجاد کرده است.
با این حال، تحلیلگران تخمین می زنند که هزینه حمل و نقل تحویل نفت روسیه اخیرا به پایین ترین حد در دو سال گذشته رسیده است و اکنون به نرخ حمل و نقل برای نفت خام غیرتحریمی در مسیرهای مشابه نزدیک شده است.
بخشی از هدف تحریم ها بالا بردن هزینه حمل نفت خام روسیه است که تمایل واردکنندگان به خرید نفت پوتین را غیراقتصادی می کند.
اما هزینه حمل و نقل نفت خام تحریم شده روسیه در ماه گذشته کاهش یافته است که در حال حاضر تاثیر تحریم های غرب بر فروش و درآمدهای نفت روسیه را کمرنگ کرده است.
منابع ناشناس این هفته به رویترز گفتند که این روند ممکن است پایدار نباشد زیرا کاهش نرخ حمل و نقل به دلیل افزایش نرخ فرآوری پالایشگاه ها در روسیه در این ماه است که باعث کاهش صادرات شده است.
ایالات متحده در پایان سال گذشته شروع به تشدید تحریم‌ها علیه شرکت‌های حامل نفت روسیه کرد، با هدف سرکوب درآمدهای پوتین و رسیدگی به نقض مکانیسم سقف قیمتی 60 دلار که تحت آن می‌توان نفت روسیه را با نفتکش‌های غربی، بیمه‌شده یا تحت حمایت مالی حمل کرد. ایالات متحده در ماه فوریه در دومین سالگرد تهاجم روسیه به اوکراین و در پاسخ به مرگ آلکسی ناوالنی، سیاستمدار مخالف، تحریم‌های جدیدی را علیه روسیه وضع کرد.
به گزارش 
فولاد ایران، در میان 500 هدف تحریمی جدید، خزانه داری و دولت ایالات متحده Sovcomflot و بیش از 12 نفتکش مرتبط با اپراتور ناوگان دولتی روسیه را هدف قرار می دهند.
ماه گذشته، بریتانیا صراحتاً کشتی‌های ناوگان سایه پوتین را که توسط روسیه برای دور زدن تحریم‌های بریتانیا و G7 مورد استفاده قرار می‌گرفت، هدف قرار داد. انگلیس گفت: «هدف این تحریم ها برهم زدن و افزایش هزینه های تلاش های روسیه برای دور زدن تحریم های بریتانیا و گروه 7 از طریق ناوگان سایه آن است.»
اتحادیه اروپا در پایان ژوئن بسته تحریمی جدیدی را علیه روسیه تصویب کرد که برای اولین بار پروژه‌ها و محموله‌های LNG و فرآورده های نفتی روسیه را هدف قرار می‌دهد و به دنبال محدود کردن استفاده مسکو از ناوگان تاریک برای دور زدن سقف قیمت نفت روسیه است.
بر اساس داده های جمع آوری شده توسط بلومبرگ، در حالی که ناوگان تاریک در حال رشد است، نفتکش هایی که از اکتبر 2023 تحریم شده اند، در سراسر جهان، از بالتیک تا اقیانوس آرام، بیکار و خالی هستند. از 53 کشتی که از اکتبر 2023 مورد تحریم قرار گرفته اند، تنها سه کشتی محموله های نفتی خود را از زمان تعیین شده بارگیری کرده اند.
بر اساس داده‌های جمع‌آوری ‌شده، حدود نیمی از نفت‌کش‌های تحریم‌شده هر کدام در دریای بالتیک و دریای سیاه، بنادر خاور دور روسیه، فراساحل چین و کره جنوبی و نزدیک پورت سعید، در انتهای شمالی کانال سوئز خالی هستند.
اما روسیه به تلاش های خود برای دور زدن تحریم های غرب ادامه می دهد و در بسیاری از موارد موفق هم شده است. به عنوان مثال، در بهار امسال، یک نفتکش روسی از اپراتور ناوگان نفتکش تحریم شده Sovcomflot توانست با انتقال مخفیانه محموله نفتی خود به کشتی دیگری در فراساحل سنگاپور، تحریم های ایالات متحده را دور بزند.


منبع: Oilprice

مدیریت سایت
ارسال دیدگاه