اولویت شی جین پینگ روی فناوری پیشرفته

اولویت شی جین پینگ روی فناوری پیشرفته

پایگاه خبری فولاد ایران- شی جین پینگ در میان پانتئون قهرمانان حزب کمونیست چین، اغلب توسط مبلغان دولتی در کنار مائو تسه تونگ، مرد قدرتمند بنیانگذار جمهوری خلق، قرار می گیرد. اما در سندی که روز یکشنبه منتشر شد و در آن قطعنامه‌های جلسه سیاست‌گذاری شاخص حزب – سومین پلنوم پنج ساله – فهرست شد، رئیس‌جمهور چین خود را بیشتر با دنگ شیائوپینگ، رهبر پیشین سابق که اصلاحات «دوران‌ساز» او در سال 1978 چین را به روی نیروهای بازار باز کرد، قرار داد.
ون تی سونگ، تحلیلگر شورای آتلانتیک، گفت که استناد به دنگ شیائوپینگ اشاره بزرگتری نسبت به آنچه قبلاً انتظار داشتم داد و افزود که این بیانیه برای اطمینان بخشیدن به تجارت و مصرف کنندگان نگران جهت اقتصاد متزلزل چین است.
به گزارش فولاد ایران، نشست چهار روزه امسال، که روز پنجشنبه به پایان رسید، نتوانست به اقتصاددانان امیدوار به تغییر ساختاری در مصرف برای احیای تقاضای ضعیف اطمینان دهد. سند نهایی شامل 60 بخش فرعی و بیش از 300 اصلاحات پیشنهادی بود، اما تعهدات کمی برای مداخله قوی تر دولت برای رسیدگی به رکود طولانی مدت املاک که اعتماد مصرف کنندگان و سرمایه گذاران را متزلزل کرده است، داشت. در عوض، شی دیدگاه خود را مبنی بر سرمایه گذاری سنگین در تولید پیشرفته، که در اصطلاح حزبی «نیروهای تولیدی با کیفیت جدید» نامیده می شود، تشریح کرد، در حالی که نگرانی ها در مورد افزایش تولید چین را که باعث کاهش تورم و ایجاد سیل صادرات و دامن زدن به تنش های تجاری می شود، کنار گذاشت.
در سند نهایی پلنوم سوم 160 بار اصطلاحات مربوط به فناوری، استعداد، علم و نوآوری ذکر شده است. اما بخش املاک تنها چهار مورد را تضمین می کرد. رابین زینگ، اقتصاددان ارشد چین در مورگان استنلی گفت: موضوعاتی مانند خودکفایی زنجیره تامین، نوآوری در فناوری – احتمالاً بیشتر 22000 کلمه سند را به خود اختصاص می دهند.
برای بخش خصوصی تلاش‌هایی برای ایجاد تعادل در امور مالی دولت‌های محلی بدهکار چین وجود داشت. اما به گفته تحلیلگران، هدف اصلی پکن «جوان‌سازی بزرگ ملت چین» بود، که در سند گفته می‌شود با ارتقای «خوداتکایی علمی و فناوری» در میان یک وضعیت بین‌المللی «پیچیده»، کد تنش‌های ژئوپلیتیکی با ایالات متحده، محقق می‌شود. آلیسیا گارسیا هررو، اقتصاددان ارشد آسیا و اقیانوسیه ناتیکسیس در یادداشتی تحلیلی نوشت: «آنچه واضح به نظر می رسد این است که رهبری چین از مدل رشد عرضه محور خود کاملاً خوشحال است، بدون توجه به شکایات سایر نقاط جهان.
کمیته مرکزی حزب کمونیست با حضور تقریباً 400 کادر تقریباً هر پنج سال یکبار، معمولاً از پلنوم سوم برای اعلام سیاست های مهم میان مدت و بلندمدت استفاده می کند. پس‌زمینه کنفرانس امسال، چالش رشد عمیق چین است. دانشگاهیان چینی گفتند که شی باید اقتصاد را با نرخ سالانه 4.5 تا 5 درصد رشد دهد تا به هدف خود یعنی «مدرن سازی به سبک چینی» یا دوبرابر کردن درآمد سرانه به حدود 25000 دلار تا سال 2035 برسد.
رشد در سه ماهه دوم سالانه به 4.7 درصد کاهش یافت و صندوق بین المللی پول پیش بینی کرده است که در سال های آینده به کمتر از 4 درصد کاهش یابد. چین می‌گوید با تمرکز بر فناوری، سرمایه‌گذاری زیرساخت‌ها، انتقال سبز و ارتقای دیجیتال به بخش تولید غول‌پیکر خود – که تقریباً 28 درصد تولید ناخالص داخلی است در مقایسه با 10.7 درصد در ایالات متحده – چین می‌تواند بهره‌وری بالاتری نسبت به سایر اقتصادهای صنعتی داشته باشد.


منبع: فایننشال تایمز

مدیریت سایت
ارسال دیدگاه