اعتماد چین به اقتصاد خود

اعتماد چین به اقتصاد خود

پایگاه خبری فولاد ایران- مقامات ارشد چین روز جمعه تاکید کردند که این کشور در مواجهه با افزایش تنش‌های تجاری، روی امور خود تمرکز خواهد کرد.
هان ونشیو، معاون دفتر کمیته مرکزی امور مالی و اقتصادی حزب کمونیست چین در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «تا زمانی که کارهای خودمان را به خوبی انجام دهیم، می‌توانیم اطمینان حاصل کنیم که اقتصاد ملی می‌تواند به آرامی و به طور پیوسته به جلو حرکت کند.»
وی سه محور توسعه پایدار و سالم بازار املاک و مستغلات، توسعه شتابان «صنایع نوظهور و آینده» و گسترش تقاضای داخلی «به ویژه مصرف» را در این راستا برشمرد.
هان در پاسخ به سوالی در مورد اینکه چین در مواجهه با افزایش تنش های تجاری چگونه از رشد حمایت می کند، از عبارتی استفاده کرد که به رئیس جمهور چین، شی جین پینگ نسبت داده می شود، اینکه در سال های اخیر از کشور خواسته است “کار خود را به خوبی انجام دهد” و روی امور خود تمرکز کند.
این کنفرانس مطبوعاتی به دنبال پایان یک سیاست نشست سطح بالا به نام پلنوم سوم بود که پنجشنبه پایان یافت. در حالی که قطعنامه نهایی این کنفرانس هنوز منتشر نشده است، ابهامات در مورد تعاملات خارجی چین  افزایش یافته است.
به گزارش فولاد ایران، تنش‌های تجاری بین ایالات متحده و چین در زمان دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، تشدید شد، کسی که برای انتخابات مجدد در پاییز امسال نامزد می‌شود و تهدید کرده است در صورت پیروزی بر کالاهای چینی، تعرفه‌های 60 درصدی اعمال خواهد کرد. دولت بایدن در سال جاری تعرفه خودروهای برقی چینی را به 100 درصد افزایش داد.
اتحادیه اروپا نیز در این ماه اعلام کرد که تعرفه خودروهای الکتریکی ساخت چین را افزایش خواهد داد.
قرائت سومین پلنوم چین و اظهارات مقامات روز جمعه به نام کشورها یا مناطق خاصی اشاره نکرد، اما به تنش‌های ژئوپلیتیکی در ابعاد گسترده اشاره کرد، از جمله آنچه هان آن را کاهش “موقت” در سرمایه گذاری مستقیم خارجی خواند.
چین از «اصلاحات و گشایش» برای توصیف سیاست‌های 40 سال گذشته استفاده کرده است که به تدریج اقتصاد را در میان دیگر تغییرات دولت کمونیستی، به روی سرمایه‌های خارجی و خصوصی باز کرد.
پس از چندین دهه رشد سریع اقتصادی، توسعه چین کند شده است و برخی از تحلیلگران را بر آن داشت تا در صورت دستیابی کشور به هدف کل سال خود یعنی رشد 5 درصدی، محرک بیشتری را درخواست کنند.
در حالی که صادرات به عنوان یک محرک رشد باقی مانده است، رکود املاک و مستغلات و مصرف کم بر اقتصاد تاثیر گذاشته است. تلاش‌های طولانی‌مدت پکن برای ایجاد فناوری پیشرفته هنوز نتوانسته است به طور کامل کشش این بخش‌ها را جبران کند.
هان، که همچنین مدیر دفتر گروه رهبری مرکزی کار روستایی است، روز جمعه به “تاثیر سیستمی” املاک و مستغلات بر اقتصاد چین اذعان کرد. او گفت چین به کار بر روی جذب موجودی مسکن موجود در حالی که ساخت‌وسازهای جدید را «بهینه‌سازی» می‌کند و خانه‌های پیش‌فروش را تحویل می‌دهد، ادامه خواهد داد.
سرمایه گذاری در املاک و مستغلات در نیمه اول سال 10.1 درصد کاهش یافت و فروش مسکن نیز بیش از 20 درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافت.
هان هنگام ارائه طرحی مقدماتی از قطعنامه پلنوم گفت که این قطعنامه شامل برنامه هایی برای بهبود سیستم حکمرانی اقتصاد کلان و ادغام بیشتر توسعه مناطق شهری و روستایی است.
وی در پایان سخنان خود گفت: «ما باید اطمینان حاصل کنیم که قطعنامه پلنوم قابل اجرا و مؤثر است».


منبع: CNBC

مدیریت سایت
ارسال دیدگاه