تداخل موج تورم کشتیرانی در کاهش نرخ

تداخل موج تورم کشتیرانی در کاهش نرخ

پایگاه خبری فولاد ایران- افزایش هزینه‌های حمل‌ونقل می‌تواند باعث افزایش قیمت کالاها شود و روند کاهش تورم را کاهش دهد.
اقتصاددانان هشدار می دهند که سرمایه گذاران خطر افزایش هزینه های حمل و نقل را که باعث افزایش تورم و کاهش سرعت کاهش نرخ بهره توسط بانک مرکزی اروپا و بانک انگلستان می شود، دست کم می گیرند. به گفته متخصصان داده های کشتیرانی Xeneta، پس از تشدید حملات شورشیان حوثی به کشتی هایی که از طریق دریای سرخ به سوئز سفر می کنند، هزینه جابجایی یک کانتینر 40 فوتی بین کانال آسیا و شمال اروپا در کوتاه مدت از آوریل از 3223 دلار به 8461 دلار افزایش یافته است.
زمانی که قیمت حمل و نقل در ماه دسامبر شروع به افزایش کرد، سیاستگذاران معتقد بودند که این امر قیمت کالاهای مصرفی را افزایش نخواهد داد، اما کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا، این هفته تشدید تنش‌های ژئوپلیتیکی را به‌عنوان یک ریسک بالا برای تورم معرفی کرد، زیرا می‌تواند «قیمت انرژی و هزینه حمل و نقل را در کوتاه‌مدت افزایش دهد». اکنون برخی از اقتصاددانان نیز زنگ خطر را به صدا در می آورند.
محققان در بانک سرمایه گذاری Nomura با توجه به فصل تعطیلی، تنش های جاری در دریای سرخ، حملات احتمالی به بنادر ایالات متحده و آلمان، سطح پایین آب در کانال پاناما و عجله زودتر از حد معمول برای ساخت انبارها پیش از آغاز سال آینده، چشم انداز فوری کمی برای کاهش هزینه های حمل و نقل می بینند. نمودار خطی میانگین هزینه حمل و نقل یک کانتینر 40 فوتی در قراردادهای یک ماهه یا کمتر، نشان می دهد که نرخ حمل و نقل به شمال اروپا و مدیترانه در حال افزایش است.
آنها تخمین زدند که هزینه‌های حمل و نقل می‌تواند تا پایان سال 2025 بین 0.3 تا 0.4 درصد به تورم بریتانیا و منطقه یورو اضافه کند.
به گزارش فولاد ایران، برخی از اقتصاددانان با این دیدگاه موافق نیستند، یا حداقل هنوز نه. هولگر اشمیدینگ، اقتصاددان در برنبرگ، گفت که هزینه های حمل و نقل “به جای نگرانی، محرک اندک است” و تورم را تنها 0.1 تا 0.2 درصد افزایش می دهد، زیرا سازندگان در موقعیت مناسبی برای انتقال هزینه ها قرار ندارند. سیمون مکادم، از مشاوران کاپیتال اکونومیکس، همچنین گفت که هرگونه اثر تورمی ناشی از هزینه‌های حمل و نقل در مقایسه با چالش بسیار بزرگ‌تر ناشی از قیمت‌های چسبنده، کوچک خواهد بود. مکدام گفت که افزایش نرخ حمل و نقل در مسیرهای خروجی از چین نشاندهنده هزینه های جهانی حمل و نقل جهانی نیست و هزینه های حمل و نقل تنها بخش کوچکی از ارزش کالا را نشان می دهد. حتی اگر تولیدکنندگان به اندازه «شرایط عالی» سال‌های 2021 و 2022 قدرت قیمت‌گذاری داشته باشند، تنها نیمی از افزایش را به مصرف‌کنندگان منتقل می‌کنند و تورم را حداکثر تا 0.2 درصد افزایش می‌دهند.


منبع: فایننشال تایمز

مدیریت سایت
ارسال دیدگاه